Методичні рекомендації

НУШ: нормативно-правове забезпечення

НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА

      Нова українська школа – це ключова реформа Міністерства освіти і науки. Головна мета – створити школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й вміння застосовувати їх у житті.

      НУШ – це школа, до якої приємно ходити учням. Тут прислухаються до їхньої думки, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами. Водночас батькам теж подобається відвідувати цю школу, адже тут панують співпраця та взаєморозуміння


Файли для завантаження:


      ЗАКОН УКРАЇНИ Про освіту: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

        Закон України Про повну загальну середню освіту: https://drive.google.com/file/d/1iEhHlLoa5nHeYV2g0-RhhQBRJXYoJkw8/view?usp=sharing


          Новий закон про середню освіту: відповідаємо на неочевидні запитання: https://nus.org.ua/questions/novyj-zakon-pro-serednyu-osvitu-vidpovidayemo-na-neochevydni-zapytannya/

     ПРОЄКТ Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти»

     Державний стандарт початкової освіти (зі змінами): https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF

  • Типові освітні програми для 1-2 класів НУШ 
  • Типові освітні програми для 3-4 класів НУШ 
  • Модельні навчальні програми:

  •        НОВЕ!  Про затвердження Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів початкової школи наказ              МОН від 07.02.2020  № 143 (набрав чинності  24.03.2020.): https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0258-20#n12

          Документи на зарахування до 1 класу можна приймати онлайн – роз’яснення МОН:

           https://nus.org.ua/news/dokumenty-na-zarahuvannya-do-1-klasu-mozhna-pryjmaty-onlajn-roz-yasnennya-mon/ 


        Методичні рекомендації щодо заповнення Класного журналу учнів початкових класів Нової української школи (Додаток до наказу МОН України від 07.12.2018 № 1362 (із змінами, внесеними згідно з наказом МОН України від 09.01.2020 № 21)

        Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 2 класу (Наказ Міністерства освіти і науки України від 27. 08. 2019 р. № 1154)  

        Початкова школа  Методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у2019/2020 навчальному році ( лист №1/11-5966 від 01.07.2019) 

           Інформаційні матеріали щодо створення безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок у 2019/2020 н. р. ( додаток до листа Міністерстваосвіти і науки України від  27.06.2019№ 1/9-414)

           “Про переліки навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах освіти у 2019/2020 навчальному році” (лист МОН від 10.06.2019 № 1/9-365) 





         Орієнтовний перелік засобів навчання в початковій школі (наказ МОН від 13. 07. 2017 р. № 1021)

         Свідоцтво досягнень учня 1 класу

         Методичні рекомендації щодо формувального оцінювання

         Наказ про затвердження методичних рекомендацій щодо освітнього простору НУШ

         Роз'яснення  щодо порядку поділу класу на групи при вивченні окремих предметів (Постанова КМУ № 87 від 21 лютого 2018 р.)

         Лист ІМЗО  Про проведення Всеукраїнської акції «Разом до Нової школи»


         Це цікаво: 

         Всеукраїнський освітянський онлайн-марафон. НУШ: 30 важливих питань.

    КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ:

         ВІППО. Відділ початкового навчання та дошкільного виховання

         ВІППО. Нова українська школа

         Нова українська школа. Веб-ресурс НУШ


         Освіторія - онлайн-медіа про освіту та виховання дітей в Україні

         Всеосвіта - освітній проект (онлайн-бібліотека методичних матеріалів)

         ПРО. СВІТ

         Освітня платформа «Критичне мислення»

          Топ-15 корисних ресурсів для самоосвіти

          Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в 1-х класах експериментальних ЗНЗ (у пілотних школах)Додаток до листа МОН від  23.08.2017 р. №  1/9-450

                                                                  



                      Додаток
    до листа Міністерства
    освіти і науки України
    від  03. 07. 2018 р. № 1/9-415

    Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення в закладах загальної середньої освіти навчальних предметів та організації освітнього процесу у 2018/2019 навчальному році

    Початкова школа

    Організація освітньої діяльності в 1-4-х класах закладів загальної середньої освіти у 2018/2019 навчальному році здійснюється відповідно до законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Указу Президента України від 13.10.2015 № 580/2015 «Про стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки», Концепції Нової української школи (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України     від 14 грудня 2016 р. № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року»; http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html), Державного стандарту початкової освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 87 від 21.02.2018 (у 1 класах),  Державного стандарту загальної початкової освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 462 від 20.04.2011 (у 2-4-х класах).

    Визначені Концепцією Нової української школи пріоритети реформування загальної середньої освіти знаходять своє відображення в Державному стандарті початкової освіти (2018). Звертаємо увагу на те, що Державний стандарт застосовується з 1 вересня 2018 р. для учнів, які навчаються за програмами дванадцятирічної повної загальної середньої освіти (для учнів 1-х класів). У 2-4-х класах реалізується Державний стандарт початкової загальної освіти (2011). Виконання вимог зазначених державних стандартів є обов’язковим для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності.
    Державним стандартом початкової освіти (2018) визначено, що початкова освіта має два цикли навчання (1 - 2 і 3 - 4 класи), що враховують вікові особливості розвитку та потреби дітей і дають можливість забезпечити подолання розбіжностей у досягненнях, зумовлених готовністю до здобуття освіти. Зміст освіти в документі представлено в дев’яти освітніх галузях: мовно-літературній, математичній, природничій, технологічній, інформатичній, соціальній і здоров’язбережувальній, фізкультурній, громадянській та історичній, мистецькій. Кожна галузь описана через загальні результати навчання та обов’язкові результати навчання здобувачів освіти. Загальні результати навчання представлені описом складників ключових і предметних компетентностей, якими має володіти випускник закладів середньої освіти ІІІ ступеня, та окреслюють кінцевий результат для побудови освітньої траєкторії здобувачів загальної середньої освіти. Обов’язкові результати навчання показують, які складники ключових і предметних компетентностей мають бути сформованими у здобувачів освіти на кінець кожного циклу навчання.
    Основним документом, що забезпечує досягнення учнями визначених відповідним Державним стандартом загальної середньої освіти результатів навчання,  є освітня програма закладу загальної середньої освіти (стаття 33 Закону України «Про освіту», стаття 15 Закону України «Про загальну середню освіту»). Освітня програма закладу освіти, який здійснює свою діяльність на різних рівнях освіти, може бути наскрізною (з 1 по 11/12 класи) або для певного рівня освіти. Документ схвалюється педагогічною радою закладу освіти та затверджується його керівником. Основою для розроблення освітньої програми є стандарт освіти відповідного рівня (у такому випадку освітня програма закладу освіти затверджується Державним органом якості освіти України за результатами експертизи на відповідність Державному стандарту освіти). Освітні програми розробляються закладами освіти, науковими установами, іншими суб’єктами освітньої діяльності та затверджуються відповідно до Закону України «Про освіту»  та спеціальних законів.
    Освітні програми повинні передбачати освітні компоненти для вільного вибору здобувачів освіти.
    Заклади освіти можуть використовувати типові або інші освітні програми.
    З урахуванням поетапного переходу закладів освіти на здійснення діяльності за новим Державним стандартом у 2018/2019 навчальному році освітня програма закладу освіти може розроблятися на основі:
    для 1 класів – Державного стандарту початкової освіти (2018), типових освітніх програм (наказ МОН України від 21.03.2018 № 268);
    для 2-4 класів – Державного стандарту початкової загальної освіти (2011), типових освітніх програм (наказ МОН України від 20.04.2018 № 407).
     У навчальному плані освітньої програми закладу освіти конкретизується варіативний складник. У разі використання варіативної години на вивчення курсу за вибором до переліку навчальних програм, який є складником освітньої програми, додається програма цього курсу. Звертаємо увагу, що програма курсу за вибором повинна мати відповідний гриф і входити до переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих МОН України для використання в початкових класах закладів загальної середньої освіти (https://imzo.gov.ua/pidruchniki/pereliki/).
    Використання годин варіативного складника навчальних планів може йти на збільшення годин на вивчення окремих предметів інваріантного складника, упровадження курсів за вибором, проведенням індивідуальних консультацій та групових занять.
    роб При розподілі варіативного складника навчального плану слід враховувати, що гранично допустиме навантаження вираховується на одного учня, а уроки фізичної культури не враховуються при визначенні цього показника.
      У період переходу шкіл на здійснення освітньої діяльності за новим Державним стандартом заклади освіти розробляють (власні) / комплектують (на основі типових освітніх програм, чинних освітніх програм) освітні програми на кожен навчальний рік, структурують їх відповідно до вимог пункту 33 Закону України «Про освіту». Звертаємо увагу, що загальний обсяг навчального навантаження визначається в навчальному плані, очікувані результати навчання здобувачів освіти окреслюються в навчальних програмах предметів/інтегрованих курсів (що є складниками освітньої програми). В освітній програмі закладу освіти, що складена на основі типової освітньої програм чи іншої освітньої програми, що може бути впроваджена відповідно до чинних нормативних документів, навчальні програми предметів/інтегрованих курсів подаються переліком.
      На основі навчальної програми предмета/інтегрованого курсу вчитель складає календарно-тематичне планування в довільній, зручній для використання формі, з урахуванням навчальних можливостей учнів класу.
    Календарне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів та поурочних планів-конспектів є індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних у межах закладу загальної середньої освіти міста, району чи області стандартів таких документів є неприпустимим.
    Автономія вчителя має бути забезпечена  академічною свободою, включаючи свободу викладання, свободу від втручання в педагогічну, науково-педагогічну та наукову діяльність, вільним вибором форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі, розробленням та впровадженням авторських навчальних програм, проектів, освітніх методик і технологій, методів і засобів, насамперед методик компетентнісного навчання.
    Вчитель має право на вільний вибір освітніх програм, форм навчання, закладів освіти, установ і організацій, інших суб’єктів освітньої діяльності, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку педагогічних працівників.
    Отже, вчитель має право самостійно переносити теми уроків, відповідно до засвоєння учнями навчального матеріалу, визначати кількість годин на вивчення окремих тем.  Адміністрація закладу загальної середньої освіти або працівники методичних служб можуть лише надавати методичну допомогу вчителю з метою покращення освітнього процесу, а не контролювати його.
    Звертаємо увагу педагогічних працівників на те, що відповідно до вимог Державного стандарту початкової освіти в навчальних програмах з усіх предметів і курсів передбачено 20% резервного часу. При складанні календарно-тематичного планування учитель може використовувати його на свій розсуд, наприклад, для вдосконалення вмінь, дослідження місцевого середовища (довкілля), у якому мешкають діти, краєзнавчих розвідок, дослідницько-пізнавальних проектів та екскурсій, зокрема з ініціативи дітей. Крім того, пропонується наприкінці кожної чверті планувати корекційно-рефлексійний тиждень для подолання розбіжностей у навчальних досягненнях учнів. З метою створення умов для проектної діяльності учнів, здійснення спостережень, досліджень, виконання практико орієнтованих завдань протягом навчального року пропонується виділити час на проведення навчально-пізнавальної практики, екскурсій. Вибір змісту і форм організації такої навчально-пізнавальної практики навчальний заклад визначає самостійно.
    Структура навчального року (за чвертями, півріччями, семестрами), тривалість навчального тижня, дня, занять, відпочинку між ними, інші форми організації освітнього процесу встановлюються закладом загальної середньої освіти в межах часу, передбаченого освітньою програмою.
    Організація освітнього процесу не повинна призводити до перевантаження учнів та має забезпечувати безпечні та нешкідливі умови здобуття освіти.
     Режим роботи закладу загальної середньої освіти визначається таким закладом освіти на основі відповідних нормативно-правових актів.
     Тривалість уроків у закладах освіти становить: у перших класах - 35 хвилин, у других - четвертих класах - 40 хвилин, у п’ятих - одинадцятих класах - 45 хвилин. Заклад освіти може обрати інші, крім уроку, форми організації освітнього процесу (лист МОН від 02.04.2018 № 1/9-190 «Щодо скороченої тривалості уроку для учнів початкових класів»).
    Тривалість канікул у закладах загальної середньої освіти протягом навчального року не може бути меншою 30 календарних днів.
    Фактичне виконання навчальної програми фіксується у Класному журналі відповідно до Інструкції щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 08.04.2015 № 412, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27.04.2015 за № 472/26917, та з урахуванням методичних рекомендацій щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів (лист Міністерства освіти і науки України від 21.09.2015 № 2/2-14-1907-15 та лист МОН від 22.05.2018 № 1/9-332).
    Новий Державний стандарт початкової освіти, регламентуючи свободу педагогічних спільнот у виборі шляхів навчання, виховання і розвитку школярів, відкриває можливість вибору та створення власного навчального забезпечення освітнього процесу. Чинні вимоги до його якості доповнюються показниками, що відповідають пріоритетам нового Державного стандарту і передбачають: реалізацію ідеї інтеграції; дослідницький підхід до формування умінь; конструювання знань, а не їх відтворення; організацію пошуку інформації з різних джерел; розвиток критичного мислення, творчості тощо.
    У 1 класах закладів загальної середньої освіти пропонується працювати за підручниками, що за результатами конкурсного відбору отримали гриф «Рекомендовано для використання в закладах загальної середньої освіти» і будуть надруковані за кошти державного бюджету. Використання навчальних посібників, зошитів з друкованою основою, що доповнюють зміст підручників, утворюють разом з ними навчальні комплекти, є необов’язковим і може мати місце в освітньому процесі лише за умови дидактичної доцільності навчальних видань для реалізації нових підходів у роботі з учнями, дотримання вимог щодо уникнення перевантаження учнів та добровільної згоди усіх батьків учнів класу на фінансове забезпечення. І
          Звертаємо також увагу, що відповідальність за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території покладена на органи місцевого самоврядування (стаття 66 Закону України «Про освіту»).
    може учіласа фінансове забезпя.
    Особливості організації освітнього процесу в 1 класах
    за Типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом Савченко О. Я.
    Типову освітню програму розроблено відповідно до Державного стандарту початкової освіти. У програмі визначено очікувані результати для кожного класу окремо, коротко вказано відповідний зміст предмета чи інтегрованого курсу. Це дозволить учителю відстежувати навчальний поступ дітей.
    Програму розроблено з урахуванням ідей Нової української школи  для початкової освіти за такими принципами: дитиноцентрованості і природовідповідності, узгодження цілей предмета (курсу) з очікуваними результатами і змістом; доступності і науковості змісту та практичної спрямованості результатів; наступності і перспективності змісту для розвитку дитини; логічної послідовності і достатності засвоєння учнями предметних компетентностей; взаємопов’язаного формування в кожній освітній галузі ключових і предметних компетентостей; можливостей реалізації вчителем змісту освіти через предмети або інтегровані курси; можливостей адаптації змісту програми до індивідуальних особливостей дітей (інтелектуальних, фізичних, пізнавальних); творчого використання вчителем програми залежно від умов навчання.
    Враховуючи інтегрований характер кожної компетентості, рекомендується систематично використовувати внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки, які сприяють цілісності результатів початкової освіти та перенесенню умінь у нові ситуації, є передумовою використання інтегрованих курсів та інтегрованих уроків.
    Визначені в типовій освітній програмі конкретні очікувані результати подані за змістовими лініями з урахуванням потенціалу кожної освітньої галузі для формування в учнів ключових і предметних компетентостей, наскрізних умінь.
    Під час укладання навчальних планів можна реалізувати положення Державного стандарту, відповідно до якого закладу освіти надається право в інший спосіб комбінувати освітні галузі. До прикладу, предмет, що реалізовує технологічну галузь, можна поєднати з інтегрованим курсом «Я досліджую світ»; інтегрований курс «Мистецтво» реалізовувати через два предмети – музичне мистецтво й образотворче мистецтво. При цьому варто зважати, що у процесі інтеграції кількість навчальних годин, передбачених на вивчення кожної освітньої галузі, перерозподіляється без зменшення їх сумарного значення.
    У типовій освітній програмі підкреслено необхідність застосування формувального й вербального оцінювання. Ці види оцінювання змінюють функції вчителя у процесі контролю й оцінювання навчальних досягнень учнів, натомість діти поступово у співпраці з педагогом мають оволодівати уміннями самооцінки й самоконтролю, тобто ставати суб’єктами учіння.                                 

                                                                   Додаток
    до листа Міністерства
    освіти і науки України
    від 09.08.2017 р. № 1/9-436

    Початкова школа
            У 2017/2018 навчальному році  учні початкових класів навчатимуться за навчальними програмами, затвердженими наказами Міністерства освіти і науки України від  05.08.2016 2016 № 948 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» (у якому затверджено зміни до таких програм: «Українська мова», «Літературне читання», «Математика», «Природознавство», «Я у світі», «Інформатика», «Трудове навчання», «Іноземні мови для загальноосвітніх та спеціалізованих навчальних закладів», «Образотворче мистецтво», «Музичне мистецтво», «Фізична культура», «Основи здоров’я») та від 12.09.2011 № 1050 «Про навчальні програми для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів».
            Типові навчальні плани початкової школи складені на виконання Закону України  "Про загальну середню освіту"  та затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 10.06.2011 № 572 «Про Типові навчальні плани початкової школи» (зі змінами).
            Інформуємо, що частину навчального навантаження з фізичної культури у початковій школі (до 1 години на тиждень) можна використовувати на вивчення окремих навчальних предметів, що забезпечують рухову активність учнів (хореографія, ритміка, плавання тощо), за наявності відповідних умов, педагогічних кадрів та навчальних програм, які мають гриф Міністерства освіти і науки України.
    Домашні завдання
    Обсяг домашніх завдань визначається згідно з Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПІН 5.5.2.008-01).
    У 1-му класі домашні завдання не задаються.
    У 2-4 класах обсяг домашніх завдань з усіх предметів має бути таким, щоб витрати часу на їх виконання не перевищували: у 2-му класі – 45 хвилин; у 3-му класі – 1 години 10 хвилин; 4-му класі – 1 години 30 хвилин.
    Недопустимим є перевантаження учнів завданнями, які містяться у додаткових посібниках, зошитах з друкованою основою: зафарбовування малюнків, складання схем, таблиць, виконання додаткових завдань і вправ, написання домашніх творів тощо.
    Домашні завдання не задаються учням на вихідні, святкові та канікулярні дні.
    Оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів
    Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється вербально:
    ­ у 1 класі з усіх предметів інваріантної складової.
    За рішенням педагогічної ради навчального закладу може надаватися словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів 2 класу;
    ­ у 2-­4 класах з предметів інваріантної складової: «Інформатика», «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрованого курсу «Мистецтво», «Основи здоров’я», «Фізична культура», «Я у світі» та «Трудове навчання»;
    ­ у 1-­4 класах з усіх предметів варіативної складової.
    Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється за 12­-бальною шкалою: з предметів інваріантної складової освітніх галузей: «Мови і літератури (мовний і  літературний компоненти)», «Математика», «Природознавство».
    Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 778 «Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад», заклад  може  використовувати  інші  системи   оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) за погодженням з місцевими органами  управління  освітою.  При  цьому  оцінки  з   навчальних предметів  за  семестри,  рік,  результати  державної  підсумкової атестації переводяться у бали відповідно до  критеріїв  оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців).
    Наголошуємо, що відповідно до Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки, зареєстрованої в Міністерстві соціальної політики України від 15 грудня 2016 р. № 31, рекомендовано передавати уроки з окремих предметів у початкових класах, в т. ч. уроки іноземної мови, фізичної культури, образотворчого мистецтва, музики, інформатики лише спеціалістам за наявності об'єктивних причин та обов'язкової письмової згоди учителів початкових класів, забезпечуючи при цьому оплату праці відповідно до положень п. 74 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти.
    Вчитель має вільний вибір форм організації навчально-виховного процесу, способів навчальної взаємодії, методів, прийомів і засобів реалізації змісту освіти. Водночас вчителю забезпечується право самостійно переносити теми уроків, відповідно до засвоєння учнями навчального матеріалу, визначати кількість годин на вивчення окремих тем.
           Навчальна та методична література для початкової школи зазначена у Переліках навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України, що розміщені на офіційному сайті МОН.
    Інтегроване навчання
    Сприйняття світу учнями 6-10 років за своєю суттю є цілісним як цілісне і саме довкілля. Потреба подолати протиріччя між розподілом освітнього процесу на окремі предмети, з одного боку, і цілісністю світу та цілісністю сприйняття дитиною довкілля, з іншого, потребує активного запровадження інтегрованих уроків. У межах таких уроків вивчається підпорядкований одній темі матеріал із різних навчальних предметів. Методика таких уроків розробляються вчителями на міжпредметній основі з урахуванням дидактичної доцільності, а їх змістова і структурна цілісність забезпечується добором об’єкта вивчення. Головною метою інтегрованих уроків має бути не виклад максимального об’єму інформації, а формування цілісної картини світу і підвищення пізнавального інтересу учнів.
    Як свідчить практика, найчастіше інтегровані уроки проводять з метою узагальнення та систематизації навчального матеріалу з певної теми. До того ж переважно на таких уроках інтегрують  матеріал навчальних предметів однієї освітньої галузі (наприклад, мови і літератури) або предметів певного циклу (приміром, природничо-математичного). Натомість не менш ефективною є інтеграція на уроках засвоєння нових знань, умінь і навичок, застосування знань, умінь і навичок та комбінованих уроків, а також з різних навчальних предметів. Прикладом є інтегровані уроки учасниць конкурсу «Учитель року – 2017» в номінації «Початкова освіта» (відеозапис можна переглянути за посиланням:https://www.youtube.com/playlist?list=PLlGoA1PEos6Zzqw0yYC4RnnBtrMO4h-wH). Водночас результативними є інтегровані нестандартні уроки: урок-подорож, урок-казка, урок-свято тощо. На цих уроках учитель може організувати бесіди, дискусії за змістом мультфільмів (наприклад, телеканалу «ПлюсПлюс»), читання літературних текстів, публікацій у дитячій періодиці, ситуацій, що висвітлюють у новинах, тощо, а також колективні творчі справи, навчальні проекти (технологічні карти навчальних проектів, підготовлені учасницями конкурсу «Учитель року – 2017» в номінації «Початкова освіта»), зустрічі з фахівцями державних установ, екскурсії тощо.
    Основою ефективності інтегрованих уроків є чітке визначення мети і відповідне їх планування для забезпечення різнобічного розгляду учнями певного об’єкта, поняття, явища з використанням засобів різних навчальних предметів.
    Особливість інтегрованих уроків у початковій школі полягає у тому, що вони можуть проводитись як одним учителем, який викладає предмети, які інтегруються, так і двома вчителями у випадках, коли другий чи третій предмет, що інтегрується, викладає інший учитель (наприклад, музичне мистецтво, іноземна мова тощо). За потреби роль другого вчителя можуть виконувати учні основної школи, батьки, запрошені фахівці з теми вивчення. Через складність координації діяльності педагогів, інших залучених (учнів, батьків або фахівців), такі інтегровані уроки проводять необґрунтовано рідко, тому їх необхідно планувати заздалегідь.
    Плануючи проведення інтегрованих уроків, доцільно завчасно проаналізувати навчальні програми; визначити пов’язані за змістом теми; за потреби змінити послідовність їх викладу, передбачивши місце інтегрованого уроку в системі уроків за календарно-тематичним плануванням; встановити зв’язки між об’єктами вивчення; визначити ключові та предметні компетентності, які формуватимуться в учнів на інтегрованому уроці; визначити цілі інтегрованого уроку з урахуванням того, що на цих заняттях розв’язуються дидактичні завдання усіх предметів, зміст яких інтегрується. Підготовка до інтегрованого уроку  передбачає всебічне вивчення об’єкта, консультування з вчителями-фахівцями з тих предметів, що будуть інтегруватися. 
    На інтегрованому уроці педагог організовує навчальну діяльність учнів, концентруючи увагу на провідних ідеях, організовуючи творчий пошук і активізуючи пізнавальну діяльність, з урахуванням вікових особливостей молодших школярів, специфіки навчальних предметів, зміст яких інтегрується, дидактичних цілей вивчення навчального матеріалу кожного з них.
    Отже, основні ознаки інтегрованих уроків:
    -                    нетрадиційна структура, що вирізняється чіткістю, компактністю (за блоками, які відповідають двом-трьом різним навчальним предметам, матеріал з яких інтегрується), а також оригінальністю мотиваційних та рефлексивних аспектів;
    -                    логічний взаємозв’язок навчального матеріалу кількох навчальних предметів;
    -                    підпорядкованість викладу навчального матеріалу різних навчальних предметів єдиній меті уроку (із змісту предметів добираються тільки ті відомості, які необхідні для її реалізації);
    -                    інформативна ємність уроку;
    -                    вибір певного місця проведення та його оформлення;
    -                    урізноманітнення засобів навчання (із використанням відео, аудіо записів, мультимедійних презентацій тощо), які водночас використовуються дозовано;
    -                    раціональне поєднання різних видів діяльності учнів із різними способами навчальної взаємодії (колективна, парна, групова, індивідуальна);
    -         висока активність учнів та чітке визначення їхнього навантаження;
    -         підвищений емоційний вплив на учнів.
    Звертаємо увагу, що відповідно до Інструкції щодо заповнення класного журналу для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів (наказ МОН України 08.04.2015 року № 412) дату і тему інтегрованого уроку фіксують на сторінці одного (за вибором учителя) з тих навчальних предметів, зміст яких інтегрувався.

    Директор департаменту                                                       Ю.Г. Кононенко
           

    Методичні рекомендації щодо організації ГПД учнів 1 – 4 класів
    Правильно організована робота в ГПД дає можливість гармонійно об'єднати навчання і виховання; організувати поза навчальну діяльність та дозвілля дітей відповідно до їх інтересів і побажань; надавати їм кваліфіковану допомогу у виконанні завдань; запобігати дитячій бездоглядності та безпритульності.
     Методичні рекомендації складені на основі Положення про ГПД. Кожен навчальний заклад розробляє своє положення роботи групи продовженого дня, враховуючи регіональні особливості.
    Зарахування до ГПД  (а також відрахування) відбувається за наказом директора навчального закладу на підставі заяви від батьків, або осіб які їх замінюють, які приймаються до 5 вересня поточного року.
    Згідно із заявою від батьків дозволено відпускати дітей, які цього потребують, в зручний для батьків час.
    Комплектування груп може здійснюватися:
    ·        з учнів одного класу (клас – група);
    ·        з учнів двох або кількох класів (збірна група);
    ·        з учнів різних класів (різновікова група);
    ·        склад учнів кожної групи (30 осіб)
      Тривалість перебування учнів у ГПД становить 6 годин на день.
      Режим роботи ГПД розробляється відповідно до Державних санітарних правил, ухвалюється педагогічною радою, затверджується директором школи.
    Режим будується диференційно, залежно від вікових і індивідуальних особливостей, передбачає чергування всіх видів діяльності, перебування на свіжому повітрі не менше 2-2,5 годин.
    Перша  частина режиму стабільна:
    ·        організація групи;
    ·        спортивна година;
    ·        прогулянка, тривалістю не менше як 1 година 30 хвилин;
    ·        обід, не менше як 30 хвилин;
    ·        самопідготовка;
    ·        денний відпочинок (сон) для учнів 1-х класів, тривалістю 1 година 30 хвилин.


     Друга – гнучка, рухлива: виховні заходи, суспільно-корисна праця, заняття за інтересами.
    Обов’язково наявність ігрової кімнати для учнів 1-х класів або ігрового куточка
                                        Варіанти режиму дня.
    Для учнів 1 – х класів (зі сном)
    11.40 – 12.00 – прийом дітей в групу
    12.00 – 13.00 – спортивна година
    13.00 – 13.30 – підготовка до обіду, обід
    13.30 – 15.00 – сон
    15.00 – 15.30 – полудень
    15.30 – 16.00 – дидактичні та розвивальні ігри
    16.00 – 17.00 – прогулянка на свіжому повітрі
    17.00 – 17.40 – заняття за інтересами
                                   Для учнів 1 – 4 класів.
    11.40 – 12.00  (1-2 кл.) - прийом дітей в групу
    12.40 – 13.00  (3-4 кл.) - прийом дітей в групу
    12.00 – 13.00  (1-2 кл.) – спортивна година
    13.00 – 13.30  (3-4 кл.) -  спортивна година
    13.00 – 13.30  (1-2 кл.) - підготовка до обіду, обід
    13.30 – 14.00  (3-4 кл.) - підготовка до обіду, обід
    15.00 – 16.30  (3-4 кл.) -  самопідготовка
    15.00 – 16.00  (2 кл.) -  самопідготовка
    15.00 – 15.30  (1 кл.) -  дидактичні ігри
    16.00 – 16.30  (1-2 кл.) – виховна година
    16.30 – 17.00 (3-4 кл.) -  виховна година
    16.30 – 17.40 (1-2 кл.) – заняття за інтересами
    17.00 – 18.40 (3-4 кл.) -  заняття за інтересами
    Плани вихователя обов'язково узгоджуються з перспективним планом роботи школи і мають відповідати темі, над якою працює школа, а також доповнювати плани вчителів початкових класів.
    Вихователь складає перспективний  план роботи на рік,  план роботи на семестр, щоденний план роботи вихователя із зазначенням виховної мети кожного заходу.
    Вихователь також веде спеціальний журнал, встановленої форми, де відмічаються відсутні учні,ведуться записи проведених  заходів.
    Перспективний план містить основні завдання на семестр, коротку характеристику колективу групи, відображає організаційну роботу вихователя.
    План роботи вихователя погоджується заступником  директора школи та затверджується директором школи.
    Планується участь ГПД у загальношкільних заходах; робота з позашкільними закладами, бібліотекою, дитячими та юнацькими центрами творчості.
    Особливу увагу слід приділяти формуванню у школярів стійких навичок здорового способу  життя; профілактиці шкідливих звичок, патріотичному та громадянському вихованню, розвитку творчих здібностей дітей, духовності, зміцненню моральних засад, застосовано сучасних освітніх технологій.
    Термін проведення самопідготовки.
                            1 клас  - домашніх завдань немає
                            2 клас – 45 хвилин підготовка домашніх  завдань
                            3-4 клас – 1,5 – 2 години
                            5-7 клас – 2-2,5 години


    Про затвердження Інструкції щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів
    Наказ МОН № 412 від 08.04.15 року
    МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАІНИ
    № 412 від 08 квітня 2015 року
    Зареєстровано
    в Міністерстві юстиції України
    27.04.2015 за № 472/26917
    Про затвердження Інструкції щодо
    заповнення Класного журналу для 1-4-х класів
    загальноосвітніх навчальних закладів
    Відповідно до пункту 52 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року № 778 (iз змінами), НАКАЗУЮ:
    1. Затвердити Інструкцію щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, що додається.
    2. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Кононенко Ю. Г.) забезпечити державну реєстрацію цього наказу в Міністерстві юстиції України в установленому законодавством порядку.
    3. Цей наказ набирає чинності з 01 вересня 2015 року.
    4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Полянського П. Б.
    Міністр       С. М. Квіт
    ЗАТВЕРДЖЕНО
    Наказ Міністерства освіти і науки України
    08 квітня 2015 року № 412
    Зареєстровано
    в Міністерстві юстиції України
    27 квітня 2015 р. за № 472/26917
    Інструкція
    щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів
    ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ
    1. Цією Інструкцією визначаються вимоги до заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів (далі – журнал), форма якого наведена в додатку до цієї Інструкції.
    2. У всіх загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від форм власності ведеться журнал.
    3. Усі записи в журналі ведуться державною мовою. Допускається запис тем уроків (екскурсій, проектів тощо) і частково домашнього завдання (назва тексту тощо) на правій сторінці журналу мовою навчального предмета (іноземною, національної меншини).
    4. Записи на всіх сторінках журналу (у тому числі тих, що заповнюють вчителі, які викладають окремі предмети) упродовж навчального року ведуться пастою (чорнилом) одного кольору.
    5. Усі записи ведуться чітко і розбірливо. Виправлення з використанням гумки чи коректора не допускаються. Помилковий запис акуратно закреслюється (однією прямою лінією, якщо це слово, і похилою з правого верхнього кута до нижнього лівого у клітинці з балами) і поряд (у цій же клітинці або рядку) пишеться правильний. Виправлення бала, відмітки про успішність, назви теми засвідчується підписом керівника загальноосвітнього навчального закладу і скріплюється печаткою загальноосвітнього навчального закладу (за наявності) внизу сторінки журналу.
    6. Усі записи в журналі, необхідні на початок навчального року, здійснюються класним керівником упродовж 5 робочих днів після одержання журналу.
    7. Позначення класу на титульній сторінці журналу здійснюється арабськими цифрами. Для позначення паралельних класів використовують прописні літери українського алфавіту (без лапок). Букви можна обирати не обов’язково за алфавітом (наприклад, 1-А, 1-Б або 1-М (музичний) тощо).
    8. Запис переліку навчальних предметів інваріантної та варіативної складових відповідно до робочого навчального плану здійснюється на третій сторінці журналу. Назви освітніх галузей не зазначаються.
    9. Якщо для вивчення окремих навчальних предметів клас ділиться на групи, то для кожної з них у журналі відводять окремі сторінки.
    10. Облік годин на вивчення навчальних предметів інваріантної складової робочого навчального плану здійснюють на окремих сторінках журналу, відведених для цього предмета.
    У разі якщо загальна кількість годин з навчального предмета складається з годин інваріантної та варіативної складових, усі записи в журналі ведуться на сторінках, відведених для цього предмета.
    Облік вивчення предметів варіативної складової (курсів за вибором) здійснюють на окремих сторінках журналу.
    Облік годин індивідуальних та групових занять здійснюють на окремих сторінках журналу, де записують прізвища й імена всіх учнів класу, присутність їх на занятті позначається знаком «+». Назва навчального предмета, з якого було проведено заняття, вказується у графі «Завдання додому».
    11. У розділі І «Облік відвідування (пропуск занять)» класний керівник щодня відмічає кількість уроків (годин), пропущених кожним учнем (ученицею). Запис робиться у вигляді дробу, чисельник якого вказує на причину відсутності («хв.» – через хворобу, «пп» – поважні причини – за письмовою заявою батьків або осіб, які їх замінюють, «бп» – без поважних причин), а знаменник – кількість пропущених уроків (годин) («хв/5», «пп/4», «бп/5»).
    Якщо учень (учениця) певний час перебував (перебувала) у санаторно-курортному закладі, то навпроти його (її) прізвища зазначається «Санаторій. Наказ від ___№___». Водночас в розділі ІІ «Облік навчальних досягнень учнів» навпроти його (її) прізвища на цей період зазначається «Санаторій». При цьому запис не має виходити за межі клітинок із датами, що відповідають цьому терміну.
    Наприкінці кожного семестру та навчального року обчислюється і записується загальна кількість пропущених кожним учнем (ученицею) уроків (годин) – усього, через хворобу, через поважні причини і без поважних причин.
    Відсутність учнів, які навчаються за індивідуальною формою навчання, протягом усього навчального року або на певний період (наприклад, на час медичного лікування) у журналі не фіксується. Навпроти прізвища цього учня (учениці) запис робиться один раз «Інд. форма навчання. Наказ від___ №___». При цьому запис не має виходити за межі клітинок із датами, що відповідають терміну індивідуальної форми навчання.
    12. У розділі ІІ «Облік навчальних досягнень учнів» класний керівник записує прізвища та імена учнів в алфавітному порядку без скорочень (у разі збігу прізвища та імені додається запис по батькові), назви навчальних предметів, прізвища, імена та по батькові вчителів, які їх викладають, і систематично протягом року вносить до цього розділу відповідні записи, пов’язані з прибуттям або вибуттям учнів.
    Прізвища та імена учнів, які навчаються за індивідуальною формою навчання (крім учнів, для яких індивідуальне навчання організовано з причини кількості учнів менше 5-ти осіб), записують в журналі відповідно до наказу по загальноосвітньому навчальному закладу (на сторінках усіх розділів журналу) з поміткою «Індивідуальне навчання». Облік виконання програм індивідуального навчання для цих учнів ведеться в окремому журналі.
    Прізвища та імена учнів, які прибувають у клас посеред навчального року, записують наприкінці списку. Така їх позиція у списку залишається до завершення ведення сторінки. На наступних сторінках усі прізвища записують в алфавітному порядку.
    Якщо учні вибувають із класу протягом навчального року, то навпроти їхніх прізвищ на сторінках з усіх предметів робиться запис: «Вибув/вибула». На наступних сторінках журналу прізвище цього учня (учениці) не записується.
    13. На лівій сторінці розгорнутого журналу в розділі ІІ «Облік навчальних досягнень учнів» учитель веде щоденний облік навчальних досягнень (із предметів, оцінювання яких здійснюється у балах) та відвідування учнями занять із навчального предмета, який він викладає. Відсутність учня (учениці) на уроці зазначається у журналі під відповідною датою буквою «н».
    У графі «Місяць і число» у день проведення уроку (екскурсії, передбаченої календарно-тематичним плануванням із певного предмета, контрольної роботи, практикуму, досліду тощо) проставляється дата проведення. Дата записується дробом, чисельник якого є числом, а знаменник – порядковим номером місяця у році. Наприклад, 04/09. Заздалегідь дати не записуються.
    14. Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється вербально:
    • у 1-му класі – з усіх навчальних предметів;
    • у 2-му класі – протягом І семестру за рішенням педагогічної ради;
    • у 2­-4-му класах – із предметів інваріантної складової: «Інформатика», «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрованого курсу «Мистецтво», «Основи здоров’я», «Фізична культура»;
    • у 1­-4-му класах – з усіх предметів варіативної складової.
    Наприкінці семестрів та навчального року з навчальних предметів, з яких оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється вербально, у журналі у графах «І семестр», «ІІ семестр», «Рік» записується «Зар.» (зараховано). Окремі види перевірок у разі вербального оцінювання (за ведення зошита, діалог, диктант тощо) у журналі словом «Зар.» не фіксують.
    У випадках, коли учні звільнені за станом здоров’я від занять із фізичної культури, наприкінці семестрів та навчального року робиться запис «Зв.» (звільнений (а)).
    У разі неатестації учня (учениці) через пропуски половини або більшості уроків із навчальних предметів, які оцінюються вербально, робиться запис «Не зар.» (не зараховано). З навчального предмета (предметів), з якого учень (учениця) не атестований, готується завдання на літні канікули за індивідуальною програмою, виконання якої перевіряється перед початком нового навчального року. За результатами перевірки, орієнтовно до 05 вересня включно, у журналі робиться повторний запис про рішення педагогічної ради.
    15. Навчальна діяльність учнів під час екскурсій, не передбачених навчальними програмами з певних предметів, та тих, які проводяться наприкінці навчального року (що записуються в журналі у розділі ІІІ «Облік проведення навчальних екскурсій»), не оцінюється і балами в журналі не фіксується.
    16. Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється за 12 ­бальною шкалою і фіксується у журналі у 2-4-му класах із таких навчальних предметів інваріантної складової: «Українська мова», мова і читання національної меншини (де зазначається відповідна мова), «Літературне читання», «Іноземна мова», «Математика», «Природознавство», «Я у світі», «Трудове навчання».
    17. Учитель фіксує у журналі результати оцінювання усних робіт (опитувань) у день, коли відбувалось оцінювання, письмових робіт – з метою надання часу для їх перевірки – у день, коли проводиться наступний з цього предмета урок, але під датою, коли виконувалась робота.
    18. У журналі балами фіксуються такі види контролю: у 2-4-му класах – поточний, періодичний, а також виводяться тематичні, семестрові, річні бали; у 4-му класі – результати державної підсумкової атестації з предметів, із яких проводилась атестація.
    У разі неатестації учня (учениці) за тему, семестр, рік робиться відповідний запис «н/а» (неатестований / неатестована). Неатестація учня (учениці) за тему не впливає на семестровий та річний бал, якщо наступні теми ним (нею) засвоєні. Неатестація учня (учениці) за І семестр не впливає на оцінку за ІІ семестр та річний бал, якщо програма ІІ семестру засвоєна.
    У разі неатестації учня (учениці) з навчального предмета (який оцінюється балами) за ІІ семестр та рік для нього готується завдання на літні канікули за індивідуальною програмою, виконання якого перевіряється до початку нового навчального року. За результатами перевірки, орієнтовно до 05 вересня включно, у журналі робиться повторний запис про рішення педагогічної ради загальноосвітнього навчального закладу.
    19. На кожний вид робіт із періодичного контролю, що триває не весь урок, або займає певний час на кількох уроках, чи охоплює діяльність учнів протягом певного періоду, у журналі відводиться окрема колонка з відповідним записом (наприклад «Діалог», «Зошит»).
    Колонки для фіксації результатів оцінювання ведення зошитів відводять наприкінці кожного місяця (з предметів «Я у світі» і «Природознавство», у разі якщо ці зошити ведуться, – наприкінці семестрів). У 1-му класі (та у І семестрі 2-го класу за рішенням педагогічної ради) результати перевірки зошитів у журналі не фіксуються.
    На правій сторінці журналу одночасно із записом теми уроку зазначаються відповідні види перевірок у ті дні, коли вони проводилися.
    Результати періодичного контролю, що проводиться фронтально, записують на лівій сторінці журналу під датою, а вид перевірної роботи (аудіювання, диктант, списування, письмовий переказ, письмовий твір, мовна тема тощо) зазначають у верхній частині відповідної колонки.
    Навчальна діяльність учнів, що організовується на уроці після проведення фронтальної перевірки, яка триває частину уроку (наприклад, аудіювання), не оцінюється і балами в журналі не фіксується.
    У випадках, коли одну роботу оцінюють за двома критеріями, один із балів записують під датою, а інший бал поруч, в окремій колонці, без зазначення дати. Вид перевірної роботи («списування (грамотність)» і «списування (графічні навички»)) зазначають у верхній частині відповідної колонки.
    Усі записи робляться у називному відмінку (наприклад: «Читання», «Діалог»). Допускається скорочення назв за правилами скорочення слів української мови, але читатися вони мають однозначно (наприклад «Усн. перек.»).
    20. Бали, записані учителем у журналі, мають відповідати балам, виставленим у зошитах для контрольних робіт, що їх вчитель має зберігати до кінця навчального року. Для цих робіт ведуться окремі зошити.
    21. Підсумкові контрольні роботи з навчальних предметів, що можуть проводитися відповідно до розпорядження керівника навчального закладу чи органу управління освітою під час інспектування навчального закладу, фіксуються у журналі під датою фактичного дня проведення з наступним коригуванням календарно-тематичного плану.
    22. Відсутність учня (учениці) під час написання контрольної роботи (диктанту, мовної теми, письмового переказу тощо) зазначається у журналі під датою виконання роботи буквою «н». У цьому випадку оцінювання навчальних досягнень учня (учениці) за тему учитель визначає за поточними балами.
    23. Тематичний бал виставляється після опрацювання програмової теми (кількох підтем однієї великої теми, кількох невеличких тем, розділу підручника).
    Тематичний бал записується у колонці журналу без дати з позначкою «Тема».
    24. Бал за семестр виставляється у колонці журналу з позначкою «І семестр» («ІІ семестр») не пізніше ніж за 3 дні до кінця певного семестру.
    25. У 4-х класах бали, одержані учнями за державну підсумкову атестацію у формі підсумкової контрольної роботи, виставляються на правій сторінці журналу у розділі «Тема», де здійснюється запис «Державна підсумкова атестація».
    26. У разі коли учень (учениця) звільнений (звільнена) від державної підсумкової атестації за рішенням педагогічної ради загальноосвітнього навчального закладу у журналі у цій колонці робиться запис «зв.».
    27. Річний бал виставляється у колонці журналу з позначкою «Рік». Окрема колонка для підсумкового бала не відводиться.
    28. У розділі ІІІ «Облік проведення навчальних екскурсій» учитель записує дату, зміст і кількість годин проведення навчальних екскурсій, що не передбачені навчальними програмами з певних предметів і проводяться наприкінці або упродовж навчального року.
    Навчальні екскурсії з окремих предметів, передбачені календарно-тематичним планом, записуються на сторінках журналу, відведених для відповідного предмета.
    29. У розділі ІV «Зведений облік навчальних досягнень учнів» журналу у 1-3-му класах заповнюються рядки: «І семестр», «ІІ семестр», «Рік», у 4-му класі – 4 рядки: «І семестр», «ІІ семестр», «Рік», «Державна підсумкова атестація».
    Запис про рішення педагогічної ради у журналі робиться за такою формою:
    «Переведено до _______ класу (протокол від ________№__)»;
    «Переведено до _______ класу, нагороджено Похвальним листом (протокол від ________№__)»;
    «Дано завдання на літні канікули з ________(назва предмета) за індивідуальною формою навчання (протокол від ________№__)».
    У цьому випадку до 05 вересня включно робиться повторний запис про рішення педагогічної ради;
    «Переведено до іншої школи (класу)» – указати назву загальноосвітнього навчального закладу (наказ від ________№__);
    «Перебував (перебувала) на лікуванні у санаторії чи у санаторній школі (наказ по загальноосвітньому навчальному закладу від _________№__)»;
    «Переведено на індивідуальну форму навчання» тощо (наказ від ________№__).
    30. Графи розділу V «Загальні відомості про учнів» журналу заповнює класний керівник, який уносить відповідні записи у зв'язку з прибуттям або вибуттям учнів.
    Зміни в обліковому складі учнів у журналі фіксуються після відповідного наказу по загальноосвітньому навчальному закладу із записом «Вибув/вибула (куди?), наказ від _______№___».
    Прізвища учнів, які прибули впродовж навчального року, записуються наприкінці списку з позначкою «Прибув/прибула з «__»______, наказ від _______№__».
    31. У розділі V «Загальні відомості про учнів» номер особової справи записується через дріб, де чисельник – велика літера, а знаменник – порядковий номер запису прізвища учня (учениці) в алфавітній книзі (А/45).
    Прізвища, імена та по батькові учня, батьків або осіб, які їх замінюють, записуються у відповідних колонках повністю без скорочень.
    Не здійснюється запис про батьків (чи одного з них) у таких випадках:
    • при позбавленні батьківських прав;
    • у разі смерті;
    • якщо один із батьків не бере участі у вихованні дитини, але водночас не позбавлений батьківських прав (за згодою).
    Записуються місце проживання (включає в себе постійне або тимчасове місце проживання дитини) і контактні номери телефонів батьків або осіб, які їх замінюють.
    Дані про місце роботи (посаду) та трудову діяльність батьків не записуються.
    Дата народження зазначається цифровим способом: число, місяць, рік народження.
    32. У розділі VI «Листок здоров’я» медичний працівник загальноосвітнього навчального закладу фіксує інформацію про групу здоров’я кожного учня. Ця сторінка підписується медичним працівником загальноосвітнього навчального закладу, класним керівником і керівником загальноосвітнього навчального закладу.
    33. Перший запис у розділі VII «Зведена таблиця руху учнів класу» робиться на початку вересня (орієнтовно до 05 вересня) у графі «На початок семестру (року)». Наступний запис про кількість учнів, які прибули або вибули, та про кількість учнів станом на перший день ІІ семестру робиться у перший день навчання (у графах «Прибув/прибула», «Вибув/вибула», «На кінець І семестру» і «На початок ІІ семестру»). Останній запис робиться в останній день навчального року.
    34. У розділі VIII фіксується проведення бесід з безпеки життєдіяльності та вступного інструктажу (облік виховних заходів (у тому числі виховних годин, годин спілкування тощо) у журналі не ведеться).
    35. Контроль за дотриманням вимог до ведення журналу щокварталу здійснює керівник загальноосвітнього навчального закладу та його заступник з навчально-виховної роботи.
    Перевіряти ведення журналу також може особа, яка має право інспектувати загальноосвітній навчальний заклад.
    Якщо до ведення журналу немає зауважень, зазначається «Журнал перевірено»; записуються дата, прізвище, ініціали та підпис особи, яка здійснювала перевірку.
    Якщо до ведення журналу є зауваження, то особа, яка перевіряє, у розділі ІХ «Зауваження до ведення журналу» стисло фіксує зауваження та пропозиції щодо поліпшення ведення записів у журналі учителем, записує дату, прізвище та ініціали і ставить підпис.
    У графі «Відмітки про виконання» вчитель щодо зауважень та пропозицій у триденний термін робить помітку «Виконано» або «Взято до відома», записує дату, своє прізвище та ініціали і ставить підпис.
    36. Розподіл кількості сторінок для навчальних предметів інваріантної та варіативної складових робочого навчального плану загальноосвітнього навчального закладу (з урахуванням окремих сторінок для кожної групи при вивченні окремих предметів, якщо клас поділяється на групи) здійснює класний керівник і погоджує із заступником керівника з навчально-виховної роботи.
    37. На правій сторінці розгорнутого журналу у день проведення уроку (екскурсії, контрольної, практичної роботи тощо) відповідно до календарного планування записуються дата проведення і його тема. Заздалегідь дати й тема уроку не записуються.
    Після написання контрольних робіт у журналі фіксується проведення аналізу результатів контрольних робіт, повторення, узагальнення з теми з відповідним записом «Аналіз контрольної роботи», «Узагальнення (повторення) з теми» тощо.
    У разі проведення бінарних уроків (два уроки поспіль з одного або різних предметів) дата і тема кожного з них записуються окремо.
    У разі проведення інтегрованих уроків дата і тема кожного з них записуються на сторінці одного з навчальних предметів за вибором учителя.
    Якщо заняття проводиться не у формі уроку, то у журналі вказується обрана організаційна форма (наприклад: «Екскурсія до бібліотеки»; «Проект «Зростаємо разом із книгою», «Практична робота «Висаджування квітів» тощо).
    38. У графі «Завдання додому» стисло записуються зміст (сторінки підручника, номери задач тощо) і спосіб виконання завдання (вивчити напам'ять, повторити, розв’язати тощо).
    Запис у відповідній графі може не робитися у випадках, коли домашнє завдання не задається.
    39. У випадку відсутності вчителя педагогічний працівник, який його замінює, робить запис дати проведення уроку, теми і домашніх завдань. У графі «Завдання додому» після запису домашнього завдання записує «Заміна», своє прізвище, ініціали та засвідчує запис власним підписом.
    Директор департаменту загальної
    середньої та дошкільної освіти       Ю. Г. Кононенко
    За матеріалами: Освіта.ua
    Дата публікації: 22.05.2015 

    МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

    ЩОДО  ЗДІЙСНЕННЯ   КОНТРОЛЮ  ТА  ОРГАНІЗАЦІЇ  НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

    на 2015-2016 н.р.

    I.                   Нормативні  документи,  дотримання  яких   обов’язкове

    1.                 Особливості вивчення базових дисциплін в ЗНЗ у 2015 – 2016 н.р. (лист МОН України від 26.06.2015р. № 1/9 – 305);

    2.                 Інструкція щодо заповнення Класного журналу для 1 – 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів ( наказ МОН України від 08.04.2015р. № 412;

    3.                 Порядок переведення учнів ЗНЗ до наступного класу (наказ МОН України від14.07.2015р. № 762);

    4.                 Інструктивно – методичні  матеріали щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів ЗНЗ ( лист МОН України від 28 січня 2014р.№1/9-74);

    5.                 Концепція національно – патріотичного виховання дітей та молоді ( наказ МОН України від 16.06.2015р. № 641);

    6.                 Про затвердження змін до навчальних програм для 4 класів ЗНЗ (з української мови, літературного читання, математики, природознавства, «Я у світі», інформатики (наказ МОН України  №149 від 22.12.2014р. );

    7.                 Про затвердження змін до навчальних програм для 1-3 класів (наказ МОН України № 584 від 29.05.2015р.);

    8.                 Щодо методичних рекомендацій для учнів 4 та 7 класів ЗНЗ (лист МОН України № 1/9 – 380 від 10.08.2015р.);

    9.                 Підручники (адреса:   WWW/MTA/UA/)/  «Завантажуй підручники до школи». Скачати;

    10.             У 2015 -2016 н.р. вивчення фізичної культури  у 1- 4 класах здійснюватиметься за навчальними програмами, рекомендованими МОН України « Фізична культура для ЗНЗ 1 -4 класи» ( авт..Т. Круцевич, В. Єрмолова та ін..,2011)  та « Фізична культура для спеціальної медичної групи.1-4 класи( авт.. В.Майєр,2006);

    11.             Навчальні програми  позбавлені жорсткого поурочного поділу, вчителі можуть обирати послідовність розкриття навчального матеріалу в межах окремої теми, але так, щоб не порушувалася логіка його викладу. Дозволяється використовувати підручники з відповідним грифом Міністерства, що видані в попередні роки, враховуючи при цьому зміни у програмах. До виходу нових підручників для 4 класу дозволяється тимчасово користуватися підручниками 2004 року. Залишаються  актуальними методичні рекомендації Міністерства щодо організації навчально-виховного  процесу і вивчення базових дисциплін попередніх років;

    12.             У навчальній програмі з української мови у 1 класі збільшено тривалість букварного періоду з 76 годин д0 89годин за рахунок скорочення після букварного періоду з 29 до 16 годин;

    13.             До програми для 4 класу з літературного читання внесено зміни щодо кількості творів, які учні  повинні  знати напам`ять:  віршів – 8, уривків прозових творів – 2.

    II.                Основні правила для організації навчально – виховного процесу в початкових класах

    А.               НЕ  ЗАШКОДЬ  ЗДОРОВ` Ю  ДІТЕЙ !!!  Гуманізація навчально-виховного процесу.

    Б.                 Дотримуйтеся норм  Державних санітарних правил( Дсан ПІН-2008-01) при складанні  розкладу уроків, тривалості проведення уроків  (1 клас -35 хвилин,  2-4 – 40 хвилин).

    В.                Замінити монолог вчителя діяльністю учнів на уроці. Включати дітей в дослідження, пошук, порівняння; відстежувати та робити певні висновки; розвивати бажання працювати в групі, в парах,    самому досягати успіху у навчанні та втілювати їх на практиці.

    Г.                 Впроваджувати ігрові моменти в міру, які б вчили дітей практично мислити.

    Д.                Генералізація уроку (вивчення теми протягом уроку в різних проявах методів та вправ, впроваджених на уроці.


    III.             Недоліками  сучасного уроку є:
    А.               звичка запозичувати чужі розробки уроків і впроваджувати їх « сліпо»;
    Б.                 структура уроків однакова, застаріла методика їх проведення; уроки нудні і дітям нецікаво;
    В.                невиправдано нарочите прагнення до ігрових моментів під час уроку;
    Г.                 невикористання інноваційних технологій, відсутність самоосвіти, небажання переходити на          новий виток інноваційних  методик викладання навчальних предметів.

    IV.             ПАРАМЕТРИ  КОНТРОЛЮ  ЗА ДІЯЛЬНІСТЮ   ПОЧАТКОВИХ  КЛАСІВ

    1.      Вимоги до ведення учнівських зошитів:
    1.1.   всі  роботи в  зошитах учнів початкових класів  перевіряються вчителем і в кінці кожного місяця виставляються оцінки в балах у 2 класі (ІІсеместр) та в 3-4, які враховуються при оцінюванні за семестр;
    1.2.   при оцінюванні робіт звертається увага  на правильність написання літер, на об’єм роботи класних і домашніх робіт (творчих робіт додому не задавати), на дотримання орфографічного режиму, на культуру записів;
    1.3.   при відвідуванні уроків письма вимагати від вчителів наукового пояснення написання букв, прописувати зразки в зошитах, в кінці роботи писати « Перев.»;
    1.4.   після проведення контрольних робіт в контрольних зошитах проводиться робота над помилками; учні, які написали роботу без помилок, працюють у робочому зошиті з творчим завданням; бали за роботу над помилками не виставляються , але помилки виправляються і пишеться «Перев.»;
    1.5.   всі помилки, допущені школярами, виносяться на поля і в контрольних і в домашніх роботах значком (І), не грубі  буквою -«н».
    2.      Дотримання норм техніки письма:
    2.1.   безперервне письмо                                   1 клас   - 5 хвилин
    2 клас  -    8 хвилин
    3 клас  -     12 хвилин
    4 клас  -     15 хвилин
    2.2.   тривалість письма на уроці                       1клас  - 15 хвилин
    2 клас – 20 хвилин
    3 клас  -  25 -30 хвилин
    4 клас – 35 хвилин 
    2.3.   швидкість  письма                          1 клас – 4-5 знаків  за хвилину, до 16 в кінці року
    2 клас – 16 -25
    3 клас – 26 – 35
    4 клас – 36 – 45
    2.4.   хвилинки каліграфії                       1клас -  0 знаків
    2 клас – І семестр до 8 хвилин,  ІІ – до 6 хвилин
    3 – 4 класи  - в залежності від потреби

    2.5.   кількість рядків каліграфії                                      
    1 клас0
    2 клас – 2 рядки
    3 клас3 рядки
    4 клас – 4 рядки
    2.6.   При перевірці зошитів необхідно звертати увагу на відповідність балів у зошитах, класному журналі  та в учнівських щоденниках.
    2.7.   Стартовий моніторинг рівня навчальних досягнень учнів з навчальних предметів проводити не раніше 20 вересня.
    2.8.   Обсяг текстів для переказів, творів, диктантів з української мови:
    для переказів                         для творів                      для диктантів і списування
    у 2 класі – 40 -50 слів                близько -40 слів                                30 – 50 слів
    у 3 класі – 50 – 70 слів               близько – 60 слів                              50 -70 слів 
    у 4 класі – 70 – 100 слів             60 -80 слів                                         70 -90 слів
    3.       Показники  темпу  читання:
    вголос                                                                       мовчки
    2 клас    І семестр -   35- 45 слів/хв                                                                                   0
       ІІ семестр – 50 – 60 слів/хв                                                                     0
    3 клас – І семестр –  65 – 70 слів/хв                                                          85/100 слів/хв.
       ІІ семестр  - 75 – 80 слів/хв                                                         95 – 110 слів/хв.
    4 клас – І семестр  -   80 – 85 слів/хв.                                                       110 – 130 слів/хв.
       ІІ семестр -   90 – 95 слів/хв.                                                       130 – 150 слів/хв.
    4.       Показники тексту  комбінованої  контрольної  роботи  з     МАТЕМАТИКИ:
    1 клас                         проста задача
    10 виразів з однією дією або 5 з двома діями
    одне завдання геометричного матеріалу
    одне завданя алгебраїчного матеріалу
    2,3,4 класи                 складена задача
    10 виразів з декількома діями (порядок дій обов’язково )
    одне завданя алгебраїчного матеріалу
    одне завданя геометричного матеріалу
    одне завданя з логічним навантаженням, які входять в оцінку знань з контрольної роботи
    V.    Оцінювання навчальних досягнень  учнів:
    -          вербальна оцінка знань  1класі, у 2 класі – протягом І семестру за рішенням педагогічної ради;
    -          не оцінюються  учні 2 -4 класів із предметів:   «Інформатика»,   «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрований курс «Мистецтво», «Основи здоров`я», «Фізична культура»;
    -          наприкінці семестрів та навчального року з навчальних предметів, з яких оцінювання здійснюється  вербально, у журналі у графах «І семестр», «ІІ семестр», «Рік» записується «Зар.»  (зараховано);
    -          якщо учні звільнені за станом здоров`я від занять із фізичної культури  робиться запис у журналі « Зв.» (звільнений)
    -          у разі відсутності учня при вивченні теми протягом всього часу робиться запис « н/а» (не атестований). Це не впливає на семестровий та річний бал;
    -          неатестаці я учня  з навчального предмета за ІІ семестр та рік для нього готується завдання на літні канікули за індивідуальною програмою, виконання якого перевіряється до початку нового навчального року. За результатами перевірки до 05 вересня у журналі робиться повторний запис про рішення педагогічної ради ЗНЗ;
    -          результати періодичного контролю, що проводиться фронтально, записують на лівій сторінці журналу під  датою , а вид перевірної роботи ( аудіювання, диктант, списування, письмовий переказ, письмовий  твір, мовна тема ) зазначають у верхній частині відповідної колонки
    -          Відсутність учня під час написання контрольної роботи ( диктанту, мовної теми, письмового переказу тощо) зазначається у журналі під датою виконання роботи буквою  «н». У цьому      випадку оцінювання навчальних досягнень учня за тему учитель визначає за поточними балами.          Але стежити, щоб не було системи пропусків у написанні контрольних робіт.
    -          Тематичний бал записується у колонці журналу без дати з позначкою « Тема».

             Консультації за телефоном 278 – 52 -57, а за моб. 0506979643
            Методист РМК                                                                                    Н.І.Лапенкова       

    Немає коментарів:

    Дописати коментар